recensies
Verrassende vondsten en dynamisch gespeeld

22 okt 2016 Arlette Van de Kemp: "Vanavond 22-10 de voorstelling "Doek" gezien, wat een topavond, enorm genoten van het mooie/goede spel van de acteurs!

28 juni 2016 Wim Bennink: "Hierbij nog even een reactie op de voorstelling Augustus van 26 juni. Het was wederom een geweldige prestatie. Een rauwe en ongepolijste voorstelling over een familie die aan het verlangen en verleden ten onder gaat. Mijn complimenten voor de hele groep, met als absolute uitblinker. Netty van Straaten zij was voor mij de uitblinker, omdat zij perfect schakelde. Tussen haar waanzin en berekendheid om haar dochter, te kunnen vasthouden voor haar verzorging. Deze voorstelling is voor mij een hoogtepunt, in alles wat ik al gezien heb van jullie."

2 juli 2016 keken we naar Theatergroep Troost In het Amsterdams Theaterhuis. Ze speelden Augustus van Tracy Letts in het Amsterdams Theaterhuis.Een tragikomedie waarin de familiaire verhoudingen op scherp worden gezet.

De voorstelling wordt ingeleid door de filosoferende vader en dichter Berthil, die in zijn monoloog tegen een voor ons dan nog onbekende dame concludeert dat het leven wel erg lang duurt. Alhoewel dit in eerste instantie zwaarmoedig klinkt, wordt bij kennismaking met Berthils vrouw Lilian duidelijk waar zijn defaitistische houding vandaan komt. Lilian rookt zich te pletter en slikt tientallen pillen per dag om de pijn van een gestaag voortwoekerende mondkanker - en de rest van het leven - te verzachten. Niemand kan iets goed doen in de ogen van Lilian; zelfs wanneer de drie dochters haar te hulp schieten als Berthil een einde aan zijn leven blijkt te hebben gemaakt, blijft ze iedereen in haar omgeving consequent verguizen, en ontpopt zich als een onverbloemde, ijskoude Medusa. Uiteindelijk blijft ze alleen achter in de armen van een Poolse hulp die haar man speciaal voor haar heeft nagelaten bij zijn vertrek.

Met prikkende ogen door de tabaksrook en in een penetrante geur van gebakken uien worden we meegenomen in een twee uur durende voorstelling. Er wordt door alle spelers in een fijne energie en dynamisch  gespeeld. Daarom wordt het ook nergens saai. Met een mooi toneelbeeld en verrassende vondsten daarin (zoals het openen van het daklicht en de ramen als een verliefde dochter binnenkomt), blijf je als toeschouwer geboeid.
In de loop van het verhaal beginnen de onderlinge verhoudingen binnen het gezin zich te ontvouwen. De actrice die de moeder speelt doet dat overtuigend en moedig. Tegelijkertijd is haar aanwezigheid op momenten te nadrukkelijk en luidruchtig in tegenstelling van wat er in de flyer wordt beloofd (passief agressief). Elk personage is hard voor zichzelf en elkaar en daar is weinig nuance in geregisseerd. De Poolse hulp valt op door haar liefdevolle zwijgzame aanwezigheid en blijft dan ook als enige, over voor moeder. Het is ons onduidelijk gebleven waarom ze zo geworden is.

Het stuk, waarvoor de vloer was gevuld met lange tafels, soms gestapeld ,waar de personages op en overheen speelden, kreeg een verrassende wending toen het publiek werd verzocht aan de tafels plaats te nemen. Dit was een spannende keuze; de toeschouwer bevond zich ineens middenin de scène, waardoor er een intieme en beladen sfeer ontstond. Zeer toepasselijk, aangezien deze scène zich afspeelde tijdens de receptie van Berthils begrafenis. (hoewel je je kunt afvragen of deze familie zoveel zwijgzame vrienden of familie zou hebben)
Helaas bleef het voor het publiek bij aan tafel zitten en werden we verder genegeerd. De wijn en het stokbrood op de tafels en het mogen strekken van de benen, maakt deze actie wel aangenaam voor de toeschouwer. Maar daar had inhoudelijk meer uit gehaald kunnen worden dachten wij.

Deze kritiek is noodgedwongen toegespitst op details, en zou men haast als muggenzifterij kunnen bestempelen. Augustus is namelijk al met al een zeer boeiende en originele, enthousiast gespeelde voorstelling met uiteenlopende karakters in een humorvol verhaal. We zijn blij dat we de voorstelling hebben gezien.
Marianne Narold regisseur
Frank Noordeloos acteur
Project Fors Haarlem