leer
‘Iedereen wil oud worden maar niemand wil het zijn’.


William Shakespeare schreef King Lear rond 1605. Het is een van zijn grootste tragedies. Op verzoek van Troost bewerkte Ewout Eggink de tekst van King Lear (William Shakespeare) ingrijpend.

Het koninkrijk van Lear is vervangen door het leerbedrijf in schoenen, tassen en jassen van Leer. Huiden van eigen kweek van de rundvee fokkerij in Argentinië De dochters zijn gebleven. De oude Leer verdeelt zijn bedrijf nadat hij een wie-houdt-het-meest-van-mij competitie heeft uitgeschreven voor zijn drie dochters. De jongste verliest. En accepteert, onterfd en miskend, een baan als creatief directeur bij de concurrent. Leer takelt in hoog tempo af. Is het Alzheimer? Het lijkt er op. De twee oudste dochters kunnen de zorg voor hun vader niet combineren met de zorg voor het bedrijf en raken steeds meer verblind door hun eigen obsessies. Zozeer zelfs dat er bloed vloeit. Veel bloed. Want slachten, dat kunnen deze dochters. Een voorstelling waarin het gruwelijke drama in Eggink’s stijl met een hallucinerende lichtvoetigheid wordt verteld. Over de relatie tussen ouders en kinderen, over erfenissen, en over de genadeloze aftakeling die ons allen in meer of mindere mate ooit zal treffen.

TEKST EN REGIE Ewout Eggink SPEL Lucas Smulders, Lilian Korzilius, Bregje Hermans, Marije Tekstra, Thijs Sanderink, Gersom Kremer, Michel Hueber, Davey Raabe. PRODUCTIE Ria van Aelst en Gerda van Cappellen (april) Gerco Stoffelsen (september) FOTOGRAFIE Annemiek van der Kuil | PhotoA. MET DANK AAN Slagwerkgroep Bovenkerk.

GESPEELD april en september 2015
 
Leer is mede mogelijk gemaakt door: